مهمترین رکن یک سازمان آموزشی مدیریت آن است. مدیریت را فرایند برنامه ریزی ,سازماندهی , هماهنگی ,رهبری و نظارت در سازمان دانسته اند .در این میان وظائف برشمرده شده ،وظیفه رهبری آموزشی با دیگر وظائف مدیر متفاوت است . رهبری را عمل تاثیر گذاری بر افراد دانسته اند بطوریكه کارکنان از روی میل و علاقه برای هدف گروهی تلاش كنند. كیت دیویس[1] این وظیفه را توانایی ترغیب دیگران به كوشش مشتاقانه جهت هدفهای معین و هارولد كونتز[2] رهبری را تحت تاثیر قرار دادن دیگران جهت كسب هدف مشترك می داند.سبک مدیریت و رهبری بر همه سازمانها و نهادها یکسان نیست با وجود اینکه همه مدیران امر هدایت گروهها ( بزرگ یا کوچک ) را برای رسیدن به اهدافی معین بر عهده دارند، این امر را با شیوهها و سبک های مختلفی پیش می برند که هر یک از این شیوهها به عنوان یک سبک مدیریت و رهبری تعریف میشوند.
در ادبیات مدیریت، سبکهای مختلفی از مدیریت و رهبری آموزشی شناخته و تعریف شده است. از سبک های مدیریت و رهبری می توان به سبك وظیفه گرایی , سبك دستوری, سبك مشاركتی, سبك تفویضی و سبک اقتضایی اشاره نمود.نکته قابل توجهی که در بررسی این سبکها وجود دارد این است که نمیتوان سبک خاصی را برای همه سازمانها ی آموزشی و تمامی شرایط ، ایدهآل شمرد یا تجویز کرد. انتخاب یا شکلگیری سبک رهبری در یک سازمان آموزشی بستگی به ویژگی های نگرشی وشخصیتی مدیر،ماهیت و ارزشهای سازمان ,اهداف (اهداف پنهان و آشکار ) و سیاستها ,کیفیت نیروی انسانی , کادر و ویژگیهای مخاطبان و شرایط محیطی آن دارد. جامعه المصطفي(ص) نهادي است علمي با هويت حوزوي که از طریق كاركردهاي آموزشي، تربيتي، پژوهشي، فرهنگي و تبليغي در عرصه بينالملل فعاليت مينمايد. این نهاد بینالمللی در بیش از صد کشور دارای فعالیت آموزشی در سطوح مختلف و قالب های متنوع (حوزوی و دانشگاهی ) می باشد.بی شک از مهمترین عناصر در اداره موثر مراکز آموزشی بین المللی بهره گیری از سبک مدیریت و رهبری آموزشی متناسب با توجه به ویژگیهای فوق الذکر می باشد .
[1]keith davis
[2] Harold koontz