امروز : سه شنبه ٢١ آذر ١٣٩٦
Al-Mustafa International Research Institute
پژوهشکده اخلاق, تعلیم و تربیت

«معرفی پژوهشکده اخلاق ، تعلیم و تربیت»

جامعة المصطفی العالمیه(ص)، نهادی حوزوی است که ماموریت آن تعلیم و تربیت طلاب غیر ایرانی است که مشتاقانه جهت فراگیری علوم و معارف اسلامی و تقویت صلاحیت‌های اخلاقی، معنوی و تربیتی به جمهوری اسلامی آمده‌اند. تنوع ملیتی، نیازهای تربیتی متفاوت، تفاوت‌های فرهنگی و نژادی و .... حساسیت خاصی به امر تعلیم و تربیت طلاب بخشیده و ضرورت سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های دقیق و حساب شده را مضاعف کرده است. بی‌تردید امر مطالعه و پژوهش علمی- کاربردی می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت بیشتر در محورهای فوق باشد و از همین جا، اهمیت و جایگاه پژوهشکده اخلاق و تعلیم و تربیت به عنوان مرکز بررسی و مطالعات مربوط به عرصه تعلیم و تربیت در جامعة المصطفی(ص)، آشکارتر می‌گردد.

گروه‌های این پژوهشکده عبارتند از:

  1. گروه مطالعات تربیتی
  2. گروه مطالعات آموزشی
  3. گروه مطالعات روان­شناختی
  4. گروه مطالعات خانواده و زنان
  5. گروه اخلاق و عرفان عملی

 


علی همت بناری


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوابق علمی پژوهشی :

الف) کتب
1- زندگی و اندیشه های ابن ادریس حلی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ، 1380
2- مأخذ شناسی تربیت اخلاقی، پژوهشگاه تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، 1382.
3- تعامل فقه و تربیت ، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 1383.
4- کتاب تربیت اسلامی «ویژه تربیت اخلاقی» (همکار)، 1378.

ب) طرح های پژوهشی
1- بررسی وضعیت تربیت در نظام آموزش مرکز جهانی علوم اسلامی، 1387.
2- بررسی پیامدهای تربیتی جامعه المصطفی (ص) العالمیه بر طلاب از دیدگاه اساتید، مدیران، و خود طلاب (همکار)، 139

ج) مقالات
1- تربیت جوان از دیدگاه معصومین (ع)، نشریه فرهنگ کوثر، اردیبهشت 1377 ، شماره 14(صص 44 - 48)
2- رهنمودهای تربیتی امام کاظم (ع) (1)،فرهنگ کوثر، خرداد 1377، شماره 15(صص19 - 23)
3- رهنمودهای تربیتی امام کاظم (ع) (2)،فرهنگ کوثر،تیر 1377، شماره 16(صص9 - 12 و 44)
4- امام رضا (ع) و تربیت فرزند، فرهنگ کوثر، مرداد 1377 ، شماره 17 (صص40 - 45)
5- نماز جمعه می خوانم نماز نور(آثار و اهمیت نماز جمعه در اسلام)، فرهنگ کوثر،مهر1377،شماره 19 ،(صص 16 - 21)
6- تربیت از دیدگاه امام سجاد (ع)(1)،فرهنگ کوثر،شهریور 1377 ،شماره 18 ،(صص12 تا 17)
7- امام سجاد(ع) و تربیت فرزند (2)، فرهنگ کوثر، آبان1377، شماره20، (صص 8 - 11)
8- امام سجاد (ع) و تربیت فرزند (3)، فرهنگ کوثر، آذر1377،شماره 21، (صص 29- 32)
9- امام باقر (ع) و تربیت فرزند، فرهنگ کوثر، خرداد 1378 ، شماره 27، (صص 6- 11)
10- امام جماعت موفق مدارس و کارکردهای آموزشی و پرورشی، ارائه شده در نهمین اجلاس سراسری نماز، 1378.
11- امام على علیه¬السلام¬ و تربیت فرزند (1)،فرهنگ کوثر، 1378، شماره 34
12- امام علی علیه السلام و تربیت فرزند (2)،ف رهنگ کوثر، بهمن 1378، شماره 35، (صص 32 - 38)
13- امام على و تربیت فرزند(3)، فرهنگ کوثر، 1378، شماره 36
14- امام على(ع) و تربیت فرزند(4)، فرهنگ کوثر، 1379، شماره 37
15- امام حسین(ع) و تربیت فرزند(1)، فرهنگ کوثر، 1379، شماره 38
16- امام حسین (ع) و تربیت فرزند (2)، فرهنگ کوثر،خرداد 1379، شماره 39، (صص 6 - 10)
17- آثار تربیتی نماز از دیدگاه امام علی علیه السلام، (ارائه شده در دهمین اجلاس سراسری نماز) ، 1379.
18- تربیت اخلاقی و ضرورت نگاهی دوباره به آن، تربیت اسلامی، شماره 2، تابستان 1379 (صص 165 - 192)
19- بررسی اولویت های تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع)، در نهج البلاغه، تربیت اسلامی(ویژه همایش تربیت در سیره و کلام امام علی (ع)، شماره 4، زمستان 1379 ،(صص 539- 568)
20- نگاهی به عوامل آسیب شناسی تربیت دینی نوجوانان و جوانان (با تاکید بر عوامل آسیب زا در نظام آموزش و پرورش، تربیت اسلامی،شماره 6، تابستان 1380،(صص 171- 186)
21- تربیت از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها، دانشنامه فاطمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
22- نگاهی به تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت، معرفت ، شماره 57، شهريور 1381، (صص39 تا 49)
23- عوامل موثر بر تربیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی (ره)، مجموعه مقالات کنگره‌‌ اندیشه‌های‌اخلاقی- عرفانی‌امام ‌خمینی(ره)، (کتاب سیره و میراث معنوی)، تهران۱۳۸۳
24- درآمدی بر تعامل فقه و روان شناسی، پژوهش و حوزه، شماره 25، (بهار 1385 ) ، (صص19 – 41)
25- در تکاپوی ارائه مفهومی نو از تربیت اسلامی با تأکید بر آیات و روایات، دوفصلنامه تربيت اسلامي ، پاييز و زمستان 1385،ف ش3، ( صص40-7)
26- ظرفیتها و امکانات اساسی آموزش و پرورش و حوزه های علمیه برای همکاریهای مشترک و آینده نگر، فصلنامه پژوهشهای تربیتی، شماره 6 و 7، تابستان و پاییز 1386، صص75-61
27- شخصيت و مهم‏ترين عوامل غيروراثتي شكل‏ گيري آن(با تأكيد بر ديدگاه روان‏شناسان شخصيت)، معرفت ، شماره 119،آبان 1386.
28- بررسی صفات خداوند به عنوان مربی، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر، 1388.
29- اصول موثر در تحکیم زندگی حضرت علی و فاطمه (علیهما السلام)،راه تربیت،شماره 9، پاییز 1388 (صص 21 - 36)
30- رابطه تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام، فصلنامه اسلام و پژوهش های تربیتی ( ش 6، 1390، صفحه 37- 56 )

پایان نامه های راهنمایی و مشاوره شده:
1- سوءظن در نظام اخلاقی اسلام (راهنما) ، کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، فروردین 1384.
2- نقش تربیتی قصه های قرآن (راهنما) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، آذر 1384.
3- مراحل و روش های تهذیب نفس از منظر آیات و روایات (راهنما) ،کارشناسی ارشد، ، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، بهمن 1384.
4- تواضع و ابعاد اخلاقی- تربیتی آن از منظر اسلام (راهنما) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، خرداد 1385.
5- نقش خانواده در تربیت اخلاقی فرزندان با تکیه بر دیدگاه اسلام (راهنما) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مرداد 1386.
6- زینت و جمال در فرهنگ قرآن و روایات (راهنما) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، آذر 1386.
7- نظام تشویق و تنبیه در قرآن و سنت (راهنما) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، 388.
8- بررسی تربیت جوان از منظر قرآن و سنت (راهنما) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) لعالیه ، 1389.
9- مقایسه جایگاه زن در جاهلیت عرب و اسلام،(رهنما)، رساله سطح3، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ، 1389.
10- اهل بیت در قرآن ،(راهنما)، رساله سطح3، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران،1389.
11- آثار تربیتی اعتقاد به حضرت مهدی(عج) و انتظار(مشاور)،رساله سطح3، مرکز مدیریت خواهران قم ، 1386.
12- موانع تربیتی در قرآن و راهکارهای برخورد با آن (مشاور) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص)العالمیه، بهمن 1387.
13- روابط زن و شوهر در قرآن و سنت (مشاور) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، تیر 1387.
14- فقر و آثار آن و چگونگی برطرف ساختن آن ازدیدگاه آیات و روایات (مشاور) ،رساله سطح3، مرکز مدیریت خواهران قم، 1387.
15- صبر از دیدگاه آیات و روایات، (مشاور) ، رساله سطح3، مرکز مدیریت خواهران، 1389.
16- تربیت سیاسی در قرآن کریم (راهنما) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مرداد1390.
17- پیامدهای دنیوی گناه از نظر قرآن و روایات (مشاور) ،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، شهریور 1384.
18- ویژگی های مربی در اسلام،کارشناسی ارشد،(مشاور)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه ،شهریور 1384.
19- وفاء به عهد در اسلام و آثار فردی و اجتماعی آن با تأکید بر متون اسلامی(مشاور)،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مهر1384.
20- ابعاد و آثارامانتداری از دیدگاه اسلام (مشاور)،کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، بهمن 1384.
21- ارزشهای برتر اخلاقی از نظر اسلام( ملاک ها ، اولویت ها، و سلسله مراتب) (مشاور)، کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، آبان 1385.
22- جایگاه اعتقاد به توحید در نظام تعلیم و تربیت، (مشاور)، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1389.

برگزاری گارگاهها:
1- برگزاری کارگاه روش تدریس و ارزشیابی برای اساتید حوزه و دانشگاه در استانهای قم، تهران، اصفهان، بوشهر و کهگلویه و بویر احمد (متعدد)
2- برگزاری گارگاه روش تحقیق و پایان نامه نویسی برای اساتید حوزه ودانشگاه دراستانهای قم،تهران، اصفهان، فارس، همدان و خوزستان (متعدد)
3- برگزاری کارگاه روش راهنمایی پایان نامه برای اساتید راهنمای مدارس خواهران استان خوزستان.
4- برگزاری کارگاه داوری پایان نامه برای اساتید حوزه و دانشگاه (منتخب اساتید در مشهد).

داوری آثار (کتب و مقالات):
جشنواره بین الملی شیخ طوسی
همایش کتاب سال حوزه
فصلنامه اسلام و پژوهش های تربیتی
فصلنامه روان شناسی و دین
دو فصلنامه تربیت اسلامی
فصلنامه راه تربیت ( داور و عضو هیئت تحریریه)

سوابق اجرایی مدیریتی :

الف) مدیریت آموزشی
مسئول کمسیون تدوین برنامه درسی رشته علوم تربیتی با نگاه اسلامی مرکز جهانی علوم اسلامی
مدیر گروه علوم تربیتی مؤسسه علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه
مدیر گروه ارزیابی منابع و مواد آموزشی مرکز جهانی علوم اسلامی
دبیر شورای آموزش مرکز جهانی علوم اسلامی
مدیر امور اساتید مرکز جهانی علوم اسلامی
مدیر کل آموزش عمومی مرکز جهانی علوم اسلامی
قائم مقام معاونت آموزش مرکز جهانی علوم اسلامی
مدیر دانشکده تربیت مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت
ب) مدیریت پژوهشی
مدیر گروه تربیت اخلاقی مرکز مطالعات تربیت اسلامی وابسته به معاونت پرورشی وزارت آموزش وپرورش
مدیر گروه مطالعات تربیتی پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص)
مدیر پژوهشکده اخلاق و تعلیم و تربیت پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص).


توضیحات بیشتر : زمینه های مطالعاتی مورد علاقه :
تعلیم و تربیت اسلامی
روانشناسی تربیتی
تربیت اخلاقی
سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
فقه تربیتی
تفسیر تربیتی قرآن

مهارت و توانمندی:
برگزاری کارگاههای روش تحقیق و پایان نامه نویسی.
برگزاری کارگاههای روش تدریس و ارزشیابی.
برگزاری کارگاههای روش راهنمایی و داوری پایان نامه ها.
انجام پروژه های کاربردی و میدانی

1- گروه مطالعات تربیتی

پاسخگویی به نیازهای تربیتی جامعه المصطفی(ص) از اولویت‌های اساسی پژوهش‌های تربیتی است. نقد و بررسی و اسلامی‌سازی مبانی نظری مطالعات تربیتی، تدوین شاخص‌ها، فرآیندها، برنامه‌ها و راه‌کارهای تربیتی و بومی‌سازی و تطبیق‌سازی آن بر جامعه المصطفی(ص)در تمام سطوح و بخش‌های آن، انجام مطالعات میدانی، آسیب‌شناسی وضعیت‌های موجود، بررسی و بازخوردگیری از سیاست‌ها و برنامه‌های تربیتی بخشی از فعالیت این گروه است.

2- گروه مطالعات آموزشی

نظام آموزشی جامعه المصطفی(ص) به عنوان یک نهاد بین المللی و گسترده با تنوع فوق العاده ملیتی، منطقه‌ای، آموزشی، زبانی، جنسیتی و مذهبی نیازمند مطالعات گسترده عمیق و روزآمد از تجارب و سوابق موجود در عرصه آموزش بین المللی، و طراحی و شاخص-سازی و فرآیندنگاری و نظام‌سازی بومی اسلامی در این خصوص است.
مطالعه، اعتباربخشی و مستندسازی خرده نظام‌های آموزشی جامعه المصطفی(ص) اعم از آموزش بلند مدت، کوتاه مدت، مجازی، آموزش خواهران، آموزش مذاهب، آموزش زبان‌ها، تنوع رشته‌های ملیتی، شاخص‌های خورده نوین و ... و تدوین و طراحی نظام جامع آموزشی جامعه المصطفی(ص)، فرآیندها، معیارها، ضوابط و افق‌ها از اهم مطالعات این گروه خواهد بود.

3- گروه مطالعات روان شناختی

پرداختن به تبیین و ارائه زیرساخت‌های موضوعات روان‌شناختی و تلاش برای اسلامی‌سازی این حوزه در کنار دیگر مطالعات بنیادین، زمینه را برای مطالعات نظریه‌پردازانه و کاربردی گسترده و موردنیاز در این حوزه فراهم می‌آورد. این گروه دو عرصه نظریه‌پردازی اسلامی در حوزه مطالعات روان‌شناختی خدمات روان‌شناختی را در ساحت‌های تحصیل، خانواده، ارتباطات میان فردی، شخصیت دینی و اخلاقی، روان‌شناسی تبلیغات و مدیریت منابع انسانی را پی می‌گیرد.

4- گروه مطالعات خانواده و زنان

بخش قابل توجهی از حجم فعالیت‌های جامعه المصطفی(ص) در داخل و خارج کشور معطوف به خانواده و فرزندان طلاب شده و نیز بخش قابل توجهی از طلاب جامعه المصطفی(ص) را خواهران تشکیل می‌دهند. از گذشته ساماندهی به مطالعات و پژوهش‌های خانواده، زنان و فرزندان اهمیت ویژه داشته و مطالعات بنیادین و کاربردی و راهبردی متنوع و متعددی در این راستا قابل تعریف است. مطالعات مربوط به زنان و به ویژه پاسخگویی به شبهات مطرح وارایه دیدگاه اسلام درباره مسایل زنان از دیگر محورهای فعالیت این گروه است.

5- گروه اخلاق و عرفان عملی

در این گروه به حوزه های اخلاق و عرفان علمی پرداخته شده و به جهت ظرفیت فوق العاده اخلاق اسلامی به ویژه میراث معنوی و اخلاقی مکتب اهل بیت(ع) و جنبه عملی و عینی عرفان شیعی در قالب گروهی مستقل به این حوزه پرداخته می شود. در ضمن بررسی عرفانهای عملی رقیب و انحرافی از قبیل تصوف و مسلکهای مختلف سیر و سلوک معنویتهای نوظهور در ذیل این گروه جای می گیرد. همچنین مبانی علم اخلاق و مکاتب اخلاقی که در تدوین متون درسی پیش نیاز مباحث است در این گروه بررسی می شود.

معرفی طرح ها و فعالیت‌های پژوهشکده اخلاق، تعلیم و تربیت

 

1ـ طرح تشکیل مرکز اسناد تربیتی جامعه المصطفی(ص)
این طرح شامل جمع­آوری، طبقه­بندی و تدوین کلیه اسناد تربیتی ـ فرهنگی مرتبط با بخش­های مختلف جامعه المصطفی(ص) است و هدف از آن اطلاع­رسانی و آماده­سازی جهت استفادة دست­اندرکاران و پژوهشگران جامعه المصطفی(ص) در دو قالب فیزیکی و دیجیتالی است.
2- تشکیل بانک اطلاعات پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت
در این زمینه تلاش­هایی صورت گرفت و با توجه به تخصصی بودن فعالیت­های پ این پژوهشکده ، پژوهشگرانی که در زمینه تعلیم و تربیت، اخلاق و مسائل خانواده فعال هستند اعم از پژوهشگران داخل جامعه المصطفی(ص) (اساتید و طلاب) و خارج جامعه المصطفی(ص) مورد شناسایی قرار گرفته و زمینه مورد تخصص آنها مشخص گردید.
3ـ تشکیل بانک اطلاعات موضوعات پژوهشی موردنیاز درمسائل اخلاق و تعلیم و تربیت
در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفت و نتایج نیازسنجی­ها و نیز موضوعات مستخرج از اسناد و مدارک جامعه المصطفی(ص) در قالب بانک اطلاعات موضوعات پژوهشی تربیتی طراحی و در حال تکمیل می‌باشد.
4- حمایت از طرح­ها و پایان­نامه­ها با موضوعات موردنیاز جامعه المصطفی(ص)
با توجه به ظرفیت مناسب پایان­نامه­ها و تحقیقات پایانی مربوط به نیازهای تربیتی ـ اخلاقی جامعه المصطفی(ص) که توسط طلاب جامعه المصطفی(ص) انجام می­شود، این پژوهشکده اقدام به اطلاع رسانی و زمینه سازی برای حمایت علمی و مالی از این پایان نامه ها کرده و تا کنون سه عنوان را مورد حمایت قرار داده است.

5ـ نیازسنجی پژوهشی
با توجه به سیاست پاسخگویی واولویت بخشی پژوهشکده به نیازهای کاربردی جامعه المصطفی(ص) در زمینه مسائل تربیتی، اخلاقی، آموزشی، روانشناختی طلاب جامعه المصطفی(ص) و خانواده­های آنها و نیز دست­اندرکاران امور جامعه المصطفی(ص)، موضوع مهمّ نیازسنجی در اولویت فعالیت­ پژوهشکده قرار گرفت و در قالب­های زیر به این امر مهم پرداخته شد:


1ـ5) برگزاری نشست­های کارشناسی شامل:
1-1-5) نشست با کارشناسان تعلیم و تربیت و روانشناسی
2-1-5) نشست با مشاوران تربیتی و روانشناسی واحدهای آموزشی جامعه المصطفی(ص)
3-1-5) نشست با پژوهشگران خواهر مرتبط با مسائل خانواده­ و زنان مرتبط با جامعه المصطفی(ص)
4-1-5) نشست با طلاب رشته علوم تربیتی جامعه المصطفی(ص)در مقاطع مختلف کارشناسی ، ارشد و دکتری

2ـ5) تشکیل جلسه و نشست با مسئولین واحدهای مرتبط در جامعه المصطفی(ص)
2ـ2ـ1) نشست با مدیران اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی ـ تربیتی
3ـ2ـ1) نشست با مدیران مرکز امور طلاب و خانواده­ها
3-2-5) نشست با معاونان تربیتی مدارس


5-3 ) اخذ نظرات 16 نفر از مدیران خارج از کشور

 
طرحهای ترجمه:
این پژوهشکده هم اکنون دو طرح ترجمه با عنوانهای زیر در دست بررسی و ترجمه دارد:
1) العوامل الفعاله فی النظم التربوی
2) التربیه الاخلاقیه الاسلامیه
 
طرح های پژوهشی:
این پژوهشکده مهمترین فعالیت خود را در انجام طرحهای پژوهشی متمرکز کرده است. و برخی از طرحها که از 20 درصد تا 100 درصد انجام شده است، شامل موارد زیر است:
1) شناسایی و معرفی منابع عربی مربوط به تعلیم و تربیت اسلامی در قالب کتابشناسی توصیفی ـ تحلیلی.
2) تدوین شاخص‌های تربیتی نیروی طلاب، اساتید، کارکنان و مدیران مطلوب در جامعه المصطفی(ص) براساس ساحتهای نظامنامه تربیتی
3) نیازسنجی تربیتی همسران و فرزندان طلاب جامعه المصطفی(ص)
4) شناسایی ویژگی‌های حوزه مطلوب و دانشگاه اسلامی
5) بررسی پیامدهای تربیتی جامعه المصطفی‌ بر طلاب از دیدگاه اساتید، مدیران، کارشناسان و طلاب.
6) شناسایی ویژگی‌های فرهنگی ـ تربیتی مناطق و ملیت‌های طلاب جامعه المصطفی(ص)
7) بررسی ویژگی های حوزه مطلوب و دانشگاه اسلامی
8) فلسفه آموزشی جامعه المصطفی ا9لعالمیه
9) تدوین متن تربیت بدنی
علاوه بر پروژه های ذکر شده بیش از ده پروژه دیگر که عناوین آنها در شورای علمی پژوهشگاه به تصویب رسید ، در حال تهیه طرحنامه می باشند که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد گردید.
کلیه حقوق این سایت برای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) محفوظ است. - Copyright © 2009-2012 - All rights reserved
مرورگر پیشنهادی : Mozilla Firefox بازدید امروز : 1225 ، بازدیدکل : 6525641