پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص)
<#f:7014/>


تاریخ مطلب : 1398/04/27
پیوست مرتبط : عکس / فیلم / صوت
مجموعه : 0 . عمومی پژوهشگاه
<#f:7010/>

<#f:7012/>

زبان فارسی، زبانی غنی و دارای ویژگی‌های خاصی است که می‌تواند در سراسر دنیا به‌عنوان یک زبان زنده و پویا فعال باشد. قدمت این زبان و گستره مکانی استفاده از آن در طول تاریخ بر اهمیت آن می‌افزاید. زبان شیرین فارسی با برخورداری از واژگانی غنی و پربار و دارای دایره معانی گسترده، یکی از زبان‌های پرطرفدار در سطح جهان است.
هم‌اکنون در بیش از پنجاه کشور جهان کرسی‌های تدریس این زبان فعال است و به روز اقدامات خود را انجام می‌دهد. با توجه به اهمیت زبان فارسی در دنیای کنونی که باعث شده این زبان به‌عنوان زبان دوم عالم اسلام معرفی شود، لزوم یادگیری آن بر فارسی‌دوستان و اسلام‌خواهان واضح و مبرهن است.
جامعة المصطفی العالمیة به‌عنوان مرکزی که در صدد ترویج اسلام ناب محمدی و آموزه‌های فرهنگ ائمه اطهار می‌باشد، در راستای دستیابی به اهداف خود، برنامه‌های اصلی خود را بر مبنای آموزش زبان فارسی استوار ساخته است. بدین‌صورت که طلاب مخاطب این نهاد علمی جهانی قبل از شروع به تحصیل در مقاطع مختلف ابتدا باید دوره‌های آموزش زبان فارسی را سپری نمایند. تا بدین وسیله در مقاطع بالاتر راحت‌تر بتوانند تحت آموزش قرار گیرند و توان برقراری ارتباط را با متون آموزشی، اساتید مربوطه و سایر زبان‌آموزان داشته باشند.
با توجه به قدمت این نهاد جهانی در بخش آموزش زبان فارسی (که این سابقه به بیش از چندین دهه می‌رسد) و نیز با توجه به موفقیت‌های چشمگیر مخاطبان و زبان‌آموزان آن در سطح جهان، لازم و ضروری می‌نماید که شیوه‌های آموزشی، متون درسی، اساتید و ... مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتوان الگوهای موفق این نهاد را جهت بهره‌مندی سایر مراکز، به شیوه‌هایی قابل‌استفاده ارائه داد.
در این راستا پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی پروژه عظیم مستندسازی را پیگیری می‌نماید تا در این زمینه بتواند گامی مؤثر و مفید بردارد.
در سال 1395 با تشکیل کارگروه مستندسازی همکاران ما در جامعة المصطفی العالمیة از مراکز مختلف گردهم آمدند تا بتوانند با بهره‌مندی از راهکارهای مختلف، شیوه‌های آموزش زبان فارسی و مبانی و اصول آن را مستند نمایند، تا هم زحمات چندین دهه‌ای همکاران در این زمینه در جای ثبت و ضبط گردد و هم الگوی مناسب جهت بهره‌مندی دیگران ارائه گردد.