امروز :
 
مرکز دراسات المصطفی (ص) العالمی
Al-Mustafa International Research Institute
 
 
فارسی | العربیه | English
 



اولین هم اندیشی برگزار می شود:
اندیشه های راهبردی فضلا و اندیشه ورزان المصطفی(ص)
پژوهشکده مطالعات منطقه ای ؛ اندیشکده های ملیتی- منطقه ای اولین هم اندیشی اندیشه های راهبردی فضلا و اندیشه ورزان المصطفی(ص) را برگزار می نماید.
دوشنبه ١٦ مهر ١٣٩٧ - ٠٧:٣١

 



• قالب تدوین محتوا : قالب مقاله علمی و ایده نگاشت.
1. مقاله علمی تخصصی : بین 5 تا 7 هزار کلمه بر اساس اصول مقاله نویسی علمی( ارجاعات درون متنی و ساختارو چارچوب یک مقاله علمی- پژوهشی).
2. ایده نگاشت: بین 2 تا 3 هزار کلمه برای ارائه یک ایده یا پرداختن به یک مسئله و ارائه راه حل خلاقانه شامل : بیان مسئله، تجزیه و تحلیل مسئله، ارائه راه حل ها، ارزیابی راه حل ها، انتخاب یک راه حل و توصیف معایب و مزایا و الزامات تحقق آن.

• سطح تحلیل : رویکردها و خط و مشی های کلان المصطفی

• رویکرد مقالات و ایده نگاشت ها :
1) چالش ها، مسائل، قوت ها و ضعفها
2) ارزیابی و آسیب شناسی ؛
3) ارائه تحلیل و پیشنهادات راهبردی ؛
4) آینده پژوهی ( بررسی روند، سناریو ، چشم انداز و..) ؛

• محورهای هم اندیشی :
محور اول : نظام تعلیم و تربیت
1. رویکرد حضور و فعالیت در کشورها
1.1. حضور با نام المصطفی یا ایران در کشورها .
1.2. رویکرد کلان المصطفی نسبت به ارتقا و پیشرفت همه جامعه شیعیان و محبین اهل البیت ع درکشور متبوع.
2. خط ومشی های جذب و پذیرش مرتبط با
2.1. کمیت، کیفیت و پراکندگی جمعیتی و جغرافیایی
2.2. تصویر جامعه المصطفی¬ در جوامع هدف
2.3. شناسایی و جذب استعدادها و نخبگان
3. رویکرد آموزشی
3.1. فلسفه تعلیم و تربیت المصطفی
3.2. هویت المصطفی حوزوی ، دانشگاهی و یا تلفیقی
3.3. راهبرد های آموزشی در تعریف رشته ها و مضامین آموزشی و میزان تناسب آن با نیازهای عرصه اشتغال و کارآفرینی فرهنگی، دینی و اجتماعی.
3.4. محوریت نظام تدریس در المصطفی ( استاد ، متن، طلبه ..)
3.5. کیفیت اساتید روش های تدریس و تکنولوژی آموزشی.
3.6. آموزش مجازی نتایج و تبعات آن.
3.7. مدرسه محوری نتایج و تبعات آن.
3.8. توسعه مدارس عصری و معاهد نتایج و تبعات آن.
4. رویکرد های تربیتی فرهنگی
4.1. اهداف و رویکردهای تربیتی المصطفی و نسبت آن با فرهنگ و اقتضائات جهان معاصر و روند¬های آینده.
4.2. الگوسازی و روشهای تربیتی _ اخلاقی المصطفی.
4.3. تربیت دانش آموختگان طراز انقلاب اسلامی، تعالی و توسعه یافته ( همچون شهید صدر، بهشتی، مطهری، و..)
4.4. جایگاه قرآن در سیاست ها و برنامه های آموزشی و تربیتی المصطفی.
4.5. تربیت دانش آموختگان با رویکرد وحدت اسلامی ، تقریب بین مذاهب، مدارا و رواداری مذهبی.

5. رویکردهای پژوهشی
5.1. تولید علم، نظریه پردازی و تفکر اجتهادی در المصطفی.
5.2. آزاد اندیشی و تفکر انتقادی، خلاقیت و نوآوری در المصطفی.
5.3. مسئله محوری در تحقیقات و پایان نامه ها و پرداختن به مسائل عینی جوامع هدف.
5.4. توانمند سازی طلاب المصطفی برای گفتگو و دیالوگ با نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام و خارج جهان اسلام.
5.5. جریان سازی فکری و تأثیرگذاری بر گفتمانهای مهم جهان اسلام.
5.6. المصطفی و نسبت آن با گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه های امام و رهبری، شهید مطهری، و..

6. رویکردهای تبلیغ و معرفی گفتمان اسلام ناب
6.1. نظام تربیت مبلغ در جامعه المصطفی و سیاست های تبلیغ در عرصه بین الملل
6.2. ارتباط نظامند تربیت مبلغ با نظام آموزشی و تربیتی.
6.3. حمایت از مؤسسات و فعالیت های تبلیغی و مجازی فضلای المصطفایی.

محور دوم : رویکردهای ناظر به تعامل المصطفی با طلاب ، فضلا و دانش آموختگان المصطفی .
1. نقش و جایگاه طلاب و فضلای المصطفی در نظام های سیاست گذاری ، تصمیم سازی و تصمیم گیری این نهاد.
2. به کارگیری فضلای غیر ایرانی در نظام هیأت علمی رسمی المصطفی.
3. میزان رضایت طلاب از سیاست ها و عملکرد کلی المصطفی.
4. میزان اعتماد طلاب و فضلا به المصطفی.
5. میزان رضایت از نظام معیشت و حمایت از طلاب و فضلا.
6. نقش و جایگاه بانوان طلبه در المصطفی.
7. تعامل المصطفی با دانش آموختگان، بکارگیری و اشتغال متناسب با رسالت آنان.
محور سوم : رویکردهای تعامل المصطفی با حوزه¬های علمیه، دانشگاهها و جوامع شیعی اثنی عشری
1. حمایت از روحانیت و حوزه های علمیه در کشورهای هدف.
2. تعامل و اثرگذاری بر روشنفکران، دانشگاهها و دانشگاهیان.
3. ارتقای وضعیت علمی، فرهنگی و اجتماعی شیعیان.
4. رویکرد رقابتی یا حمایتی از مراکز علمی و آموزشی معارفی دانش آموختگان .

محور چهارم : رویکردهای تعامل با مذاهب، ادیان ، فرق و جریانهای معنوی نوپدید
1. تعامل با مذاهب اهل سنت و مذاهب زیدیه؛ اسماعیلیه؛ علویان و فرق صوفیه
2. تعامل با قومیت ها
3. تعامل با ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی
4. تعامل با جریانهای فکری و معرفتی معاصر
5. تعامل با فرق معنویت گرا و نوپدید
محور پنجم : رویکردهای تعامل با احزاب، دولت ها، رقبا و معاندان
1. ظرفیت ها، فرصت¬ها و تهدیدات در تعامل با دولت، حزب حاکم و احزاب مؤثر در کشور متبوع نسبت به فعالیت علمی روحانیت بومی و جامعه المصطفی .
2. راهبردها و روشهای رقبای روحانیت شیعه و جامعه المصطفی در اثرگذاری بر جامعه مخاطب.
3. راهبردها و روشهای معاندان شیعه در اثرگذاری بر جامعه مخاطب و فعالیت های المصطفی.

• زمان برگزاری : دهه اول اسفند ماه 1397
• آدرس: بلوار امین، سه راه سالاریه، مجتمع امین، بلوک سوم، پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)، طبقه چهارم، پژوهشکده مطالعات منطقه ای
تلفن: 454 ـ 02532133461

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 
کلیه حقوق این سایت برای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) محفوظ است. - Copyright © 2009-2012 - All rights reserved
مرورگر پیشنهادی : Mozilla Firefox بازدید امروز : ، بازدیدکل :