امروز :
 
مرکز دراسات المصطفی (ص) العالمی
Al-Mustafa International Research Institute
 
 
فارسی | العربیه | English
 



نشست علمی تخصصی با عنوان فلسفه تربیتی جامعه المصطفی
شنبه ١١ بهمن ١٣٩٣ - ١٠:٣٠

 


نشست علمی تخصصی با عنوان فلسفه تربیتی جامعه المصطفی برگزار شد.

نشست علمی تخصصی، فلسفه تربیتی جامعه المصطفی، چهارشنبه مورخه 1/11/93 با حضور «حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح»، معاون پیشین فرهنگی تربیتی جامعه­ المصطفی در پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح در ابتدای سخنان خود با تاکید بر این که از منظر نگاه اسلامی، تعلیم و تربیت دو عنصر جدایی­ ناپذیر و غیرقابل تفکیک هستند، گفت: در اسلام هرگز تعلیم و تربیت خنثی وجود نداشته است. بنابراین می­ توان نتیجه گرفت تعلیم و تربیت در یکدیگر تاثیر می­ گذارند و این دو به هم وابسته هستند و علم بدون تربیت، جهل مطلق است.

وی در ادامه با طرح این سوال که مفهوم اصلی تعلیم و تربیت چیست؟ اظهار داشت: پاسخ سوال فوق، مجموعه عوامل و عناصر دخیل در حرکت تربیت، مانند: چارچوب های کلی، رویکردهای اساسی، سیاست­ ها، اصول­ ها و شیوه ها و روش ها، که همگی به فلسفه تربیتی باز می گردند، می­ باشد.

معاون سابق فرهنگی تربیتی جامعه­ المصطفی، بیان داشت: اگر بخواهیم مجموعه عناصر تاثیرگذار در فلسفه تعلیم و تربیت را نام ببریم، چیستی و ماهیت تربیت، که از عناصر بسیار تاثیرگذار است، مفاهیم و اصول، اهداف و غایت تربیت، خروجی حرکت تربیتی، فرایندها و روش­ های تربیت، از موارد اصلی و قابل توجه به شمار می آیند.

وی افزود: مورد قابل بحث دیگر، اقتضائات جامعه­ المصطفی از قبیل اقتضائات حوزوی، اقتضائات بین­ المللی، اقتضائات علمی، اقتضائات تبلیغی و غیره هستند که می ­توان گفت تمامی این اقتضائات در فلسفه تربیتی، تاثیرگذارند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح، در ادامه خاطرنشان ساخت: در بحث تعلیم و تربیت اسلامی موارد زیادی به چشم می­ خورد، مانند  کتاب­ ها و مقالاتی که در حوزه­ های علمی ایران و جهان اسلام و غرب، نگاشته شده است. فلسفه تربیتی جهان اسلام شامل المصطفی نیز می­ شود و مخاطب هردوی آن­ ها انسان است. حال پرسش این است که ضرورت تعریف فلسفه تربیتی برای المصطفی چیست؟

وی ادامه داد: در جواب ضرورت فوق این نکته باید در نظر گرفته شود که جایگاه­ ها و رسالت­ ها، محدودیت­­آور هستند. بنابراین هرچه فرد از جایگاه و رسالت ویژه­ ای برخوردار باشد، این در تعلیم و تربیت او ویژگی­ آور است. نکته بعدی این است که تربیت در خلأ شکل نمی­ گیرد و ویژگی­ ها و اهدافی که به­ دنبال آن هستیم باید به­ خوبی روشن شود.

معاون سابق فرهنگی تربیتی جامعه­ المصطفی تربیت را یک عملیات هدفمند و مستمر خواند و  ابراز داشت: ما در المصطفی باید یه نقطه­ ای برسیم که همه افراد، چه اشخاص مشغول در ستاد و چه اشخاص در نمایندگی­ ها، در این حرکت تربیتی موثر باشند و هریک تاثیر خویش را بگذارند. در این حرکت تربیتی باید توازن میان معنویت و مادیات را رعایت نمود. مسلماً اگر تمام تمرکز بر روی معنویت باشد و به مادیات توجه نشود، حرکت تربیتی آسیب می­ بیند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح،  فلسفه تعلیم و تربیت در هر جامعه ­ای را تعیین شده براساس نگرش ­ها، اهداف، ارزش­ ها و رسالت­ های آن دانست و یادآور شد: باید درنظر داشت که رسالت­ های المصطفی در تدوین فلسفه تربیتی آن خیلی مهم است. اما اگر بدون رعایت مورد فوق به دنبال فلسفه باشیم و آن را ملاک قرار دهیم و از آن رسالت بگیریم، مسلما عملی شدنی نیست و مطلوبیتی به دست نمی ­آید.

وی ادامه داد: برای کمک به حرکت در مسیر تربیت، باید ویژگی ­های تربیت حوزوی روشن گردد و چیزی به­ نام سنت های نانوشته حوزوی نباید داشته باشیم. موضوع دیگر این است که، تربیت در اصل پرورش استعداد است و این­که استعداد طلاب شناسایی شود و روی آن­ها کار صورت گیرد.

در پایان این نشست، معاون سابق فرهنگی تربیتی جامعه ­المصطفی، با اشاره به فلسفه تربیتی اهل بیت(علیهم السلام) اذعان داشت: در تربیت مذاهب دیگر مانند اهل سنت، نیازی به تعریف یک فلسفه تربیتی جدا از فلسفه تربیتی اهل­ بیت(علیهم السلام) نیست، زیرا میان این دو مذهب در رسالت ­های کلی اختلاف چندانی وجود ندارد و از طرفی محبت اهل­ بیت(علیهم السلام) در دل تمامی مسلمانان از جمله اهل ­سنت نیز وجود دارد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 
کلیه حقوق این سایت برای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) محفوظ است. - Copyright © 2009-2012 - All rights reserved
مرورگر پیشنهادی : Mozilla Firefox بازدید امروز : ، بازدیدکل :