امروز :
 
مرکز دراسات المصطفی (ص) العالمی
Al-Mustafa International Research Institute
 
 
فارسی | العربیه | English
 



نشست «نقد و بررسی صفات خداوند در صحیح بخاری»
شنبه ١٥ آذر ١٣٩٣ - ١٤:١٣

 


به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی نشستی با موضوع «نقد و بررسی صفات خداوند در صحیح بخاری» برگزار گردید.

این نشست تخصصی که قبل از ظهر پنج شنبه 13 آبان برگزار گردید، آقای «سید عبدالرئوف افضلی» در طی آن، مطالب خود را ارائه داد.

آقای افضلی در بخش نخست صحبت های خود، به معرفی کتاب صحیح بخاری پرداخت و ابراز داشت: این کتاب آن چنان نزد نویسنده آن حائز اهمیت بوده که نویسنده آن می گوید: «ما وضعت فی کتاب الصحیح حدیثاً الا اغتلست قبل ذلک و صلیت؛ هیچ حدیثی در این کتاب ننوشتم مگر اینکه قبل از آن غسل کردم و (برای استعانت از خداوند) نماز خواندم.»

وی سپس ضمن بیان اینکه 59 شرح کامل و غیر کامل بر این کتاب نوشته شده است، بهترین این شرح ها را برشمرد: شرح صحیح ابن بطال (449ق)، عمده القاری بدرالدین عینی (855ق)، فتح الباری ابن حجر (852ق)

آقای افضلی در توضیح اهمیت بحث «صفات خداوند»، ضمن بیان این مقدمه که از نظر شیعه و سنی شناخت خداوند واجب است گفت: شناخت ذات خداوند امکان ندارد و چون انسان ناچار از شناخت خداوند است باید به راه دیگری متوسل شود که آن، شناخت خداوند از راه صفات است.

وی در ادامه ضمن معرفی برخی از معروف ترین تالیفات پیرامون صفات خداوند اظهار داشت: تاکنون اگرچه پیرامون کلیت کتاب صحیح بخاری کتاب هایی نوشته شده ولی هنوز در خصوص صفات خداوند در این کتاب، تالیفی صورت نگرفته است.

سخنران نشست راه های دستیابی به نظر بخاری پیرامون صفات خداوند را چهار چیز عنوان کرد: مراجعه به تراجم (عنوان باب های کتاب صحیح بخاری)، مراجعه به تفسیرهایی که بخاری در خصوص آیات در این کتاب ارائه داده، مراجعه به روایاتی که بخاری در این کتاب درباره صفات خداوند انتخاب کرده، و مراجعه به آرای شارحانی همچون ابن حجر و ابن بطال.

آقای سید عبدالرئوف افضلی سپس در خصوص بیان مسئله تعداد صفات خداوند ابراز داشت: در این باره دو نظر وجود دارد: برخی عالمان همچون سیوطی اعتقاد به  محدود و متناهی بودن صفات خداوند دارند اما برخی دیگر همچون ابن حجر معتقدند که صفات خداوند نامحدود است و برای ادعای خود به برخی آیات استدلال می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بخاری در صحیح خود، بابی تحت عنوان اسماء 99 گانه خداوند دارد می توان گفت وی نیز از معتقدین به محدود بودن صفات خداوند است.

آقای افضلی در پایان سخنان خود، ضمن بیان این مطلب که در صحیح بخاری روایاتی وجود دارد که برای خداوند چهره و دست و پا در نظر می گیرند تاکید کرد: با توجه به اینکه بخاری این گونه روایات را به تاویل نبرده می توان گفت بخاری، ظاهرگرا و مشبهه بوده است.

گفتنی است که در پایان این نشست، سخنران نشست در پاسخ به سوالات برخی حاضرین مطالبی را ارائه داد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 
کلیه حقوق این سایت برای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) محفوظ است. - Copyright © 2009-2012 - All rights reserved
مرورگر پیشنهادی : Mozilla Firefox بازدید امروز : ، بازدیدکل :