امروز : چهارشنبه ٢٦ مهر ١٣٩٦
مرکز دراسات المصطفی (ص) العالمی
Al-Mustafa International Research Institute
فارسی | العربیه | English
پژوهشکده علوم انساني

معرفی پژوهشکده علوم انسانی

طبقه‌بندي علوم و تفكيك «علوم اسلامي» از «علوم انساني» بحثي دامنه‌دار است. پس از بحث‌ها و نقدهای فراوان سرانجام با توجه به ساختار مجامع علمی خارج و داخل، فضایی متمرکز در این بخش برقرار شد. در همه گروه‌های این پژوهشکده رویکرد اسلامی مدنظر بوده و ضمن تأکید بر اسلامی‌سازی و داد و ستد با سایر علوم؛ خیزش به سمت جریان سازی علمی از سیاست‌های آن است. همچنین علوم انسانی به مسائل بنیادین حیات بشر می‌پردازد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این میان اسلام در این زمینه دیدگاه‌های ویژه‌ای دارد. جامعه المصطفی العالمیه به عنوان یک نهاد علمی بین‌المللی، تولید و نقد علوم انسانی با رویکرد اسلامی را از رسالت‌های خود می‌داند و در این راستا به تأسیس پژوهشکده علوم انسانی اقدام کرده است. این پژوهشکده مشتمل بر گروه‌های زیر است:
1. گروه اندیشه سیاسی انقلاب
2. گروه اخلاق  و تربیت اسلامی
3. گروه مطالعات اجتماعی و ارتباطات
4. گروه مدیریت و آینده‌پژوهی
5. گروه حقوق
6 . گروه اقتصاد
7 . گروه مطالعات آموزشی
تعداد اعضای هیأت علمی این پژوهشکده 6 نفر می‌باشد. همچنین تعداد پژوهشگران همکار آن 10 نفر می‌باشد.

دکتر علی همت بناری

 

فهرست اجمالی عناوین و خدمات:

  1. تحصیلات حوزوی در مقطع خارج فقه و اصول
  2. تحصیلات دانشگاهی ( دکترای تخصصی)
  3. عضویت هیأت علمی رسمی از وزارت علوم
  4. پژوهشگر  در موضوعات بنیادی و کاربردی
  5. مدرس در حوزه و دانشگاه
  6. استاد راهنما و مشاور رساله های علمی سطح 3 و 4  حوزه و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه.
  7. سوابق مدیریتی در عرصه های آموزشی، پژوهشی و تربیتی
  8. سوابق مشاوره ای در مسائل تربیتی و روانشناختی
  9. عضویت شورای های مختلف در سطح نهادها و مراکز ملی
  10. کارشناس تربیتی در برنامه های زنده رادیویی و تلوزیونی
  11. عضویت کمیته علمی و داوری مقالات همایشها و جشنواره های ملی و بین المللی
  12. عضویت هیأت تحریریه مجلات علمی
  13. سخنرانی در نشستهای علمی و همایشها
  14. برگزاری  کارگاههای آموزشی (روش تحقیق، روش تدریس، برنامه ریزی و مدیریت آموزشی و تربیتی  و ...)
  15. تبلیغ و سخنرانی در داخل و خارج کشور
  16. سفرهای علمی و کارشناسی به کشورهای مختلف

 

سوابق تحصیلی:
        الف) حوزوی

  1. ورود به حوزه در سال 1362 و اتمام دوره سطح در سال 1369
  2.  آغاز دروس خارج فقه و اصول از سال 1370

        ب) دانشگاهی

  1. کارشناسی ارشد معارف اسلامی
  2. کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش فلسفه تعلیم و تربیت
  3. دکترای تعلیم و تربیت گرایش روانشناسی تربیتی

 

سوابق تدریس:

الف) مراکز تدریس:
1- حوزه علمیه مسجد سلیمان2- مجتمع عالی امام خمینی 3- مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 4- جامعه الزهراء 5- دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 6- مرکز تخصصی تفسیر 7- مجتمع عالی فقه 8- مؤسسه عالی علوم انسانی9-  دانشگاه مفید 10- دانشگاه المصطفی ص در کابل (افغانستان) 11- طرح ضیافت اندیشه اساتید (دانشگاههای تهران،مشهد، زاهدان، تبریز و زنجان) 12- دوره های آموزشی سپاه ولی امر 13- موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.


ب) مدت تدریس: (از سال 1365تا کنون)

ج) مواد تدریس شده:
1- ادبیات عرب 2- فقه 3- اصول فقه 4- روش تحقیق 5- روش تدریس6- تعلیم و تربیت اسلامی 7- آراء و اندیشه های تربیتی متفکران مسلمان 8- فقه تربیتی9 - احکام فقهی کودک و نوجوان و تحلیل تربیتی آن 10- ساحتهای تربیتی در قرآن11- تفسیر تربیتی قرآن 12- اخلاق و تربیت در قرآن 13- سمینار در تعلیم و تربیت 14- اخلاق اسلامی 15- آشنایی با نهج البلاغه

 

سوابق پژوهشی:
الف) کتب

  1. زندگی و اندیشه های ابن ادریس حلی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ، 1380 (تذکر: این اثر در لبنان به عربی ترجمه و منتشر شده و در کشور سوریه نیز تلخیص و مجددا منتشر شده است.)
  2. مأخذ شناسی تربیت اخلاقی، پژوهشگاه تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، 1382.
  3. تعامل فقه و تربیت ، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 1383.
  4. کتاب  تربیت اسلامی «ویژه تربیت اخلاقی» (همکار)، 1378

 

ب) طرح های پژوهشی

  1.  بررسی وضعیت تربیت در نظام آموزشی مرکز جهانی علوم اسلامی، 1387.
  2.  بررسی پیامدهای تربیتی جامعه المصطفی (ص) العالمیه بر طلاب از دیدگاه اساتید، مدیران، و خود طلاب (همکار)، 139

 

ج) مقالات

  1. تربیت جوان از دیدگاه معصومین (ع)،فرهنگ کوثر،اردیبهشت 1377 ، شماره 14(صص 44 - 48)
  2. رهنمودهای تربیتی امام کاظم (ع) (1)،فرهنگ کوثر،خرداد 1377، شماره 15(صص19 - 23)
  3. رهنمودهای تربیتی امام کاظم (ع) (2)،فرهنگ کوثر،تیر 1377، شماره 16(صص9 - 12 و 44)
  4. امام رضا (ع) و تربیت فرزند،فرهنگ کوثر،مرداد 1377 ، شماره 17 (صص40 - 45)
  5. نماز جمعه می خوانم نماز نور(آثار و اهمیت نماز جمعه در اسلام)،فرهنگ کوثر،مهر1377،شماره 19 ،(صص 16 - 21)
  6. تربیت از دیدگاه امام سجاد (ع)(1)،فرهنگ کوثر،شهریور 1377 ،شماره 18 ،(صص12 تا 17)
  7. امام سجاد(ع) و تربیت فرزند (2)، فرهنگ کوثر،آبان1377، شماره20، (صص 8 - 11)
  8. امام سجاد (ع) و تربیت فرزند (3)، فرهنگکوثر،آذر1377،شماره 21، (صص 29- 32)
  9. امام باقر (ع) و تربیت فرزند،فرهنگ کوثر،خرداد 1378 ، شماره 27، (صص  6- 11)
  10. امام جماعت موفق مدارس و کارکردهای آموزشی و پرورشی، ارائه شده در نهمین اجلاس سراسری نماز، 1378.
  11. امام على علیه¬ السلام ¬و تربیت فرزند (1)،فرهنگ کوثر، 1378، شماره 34
  12. امام علی علیه السلام و تربیت فرزند (2)،فرهنگ کوثر،بهمن 1378، شماره 35،(صص 32 - 38)
  13. امام على و تربیت فرزند(3)، فرهنگ کوثر، 1378، شماره 36
  14. امام على(ع)و تربیت فرزند(4)، فرهنگ کوثر، 1379، شماره 37
  15. امام حسین(ع)و تربیت فرزند(1)، فرهنگ کوثر، 1379، شماره 38
  16. امام حسین (ع) و تربیت فرزند (2)،فرهنگ کوثر،خرداد 1379، شماره 39،(صص 6 - 10).
  17. آثار تربیتی نماز از دیدگاه امام علی علیه السلام، (ارائه شده در دهمین اجلاس سراسری نماز) ، 1379.
  18. تربیت اخلاقی و ضرورت نگاهی دوباره به آن، تربیت اسلامی، شماره 2، تابستان 1379 (صص 165 - 192)
  19. بررسی اولویت های تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع)، در نهج البلاغه،تربیت اسلامی(ویژه همایش تربیت در سیره و کلام امام علی (ع)، شماره 4، زمستان 1379 ،(صص 539- 568)
  20. نگاهی به عوامل آسیب شناسی تربیت دینی نوجوانان و جوانان (با تاکید بر عوامل آسیب زا در نظام آموزش و پرورش، تربیت اسلامی،شماره 6، تابستان 1380،(صص 171- 186)
  21. تربیت از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها، دانشنامه فاطمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
  22. نگاهی به تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت،معرفت ، شماره 57، شهريور 1381، (صص39 تا 49)
  23. عوامل موثر بر تربیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی (ره)، مجموعه مقالات کنگره‌‌ اندیشه‌های‌اخلاقی- عرفانی‌امام‌خمینی(ره)، (کتاب سیره و میراث معنوی)، تهران۱۳۸۳
  24. درآمدی بر تعامل فقه و روان شناسی، پژوهش و حوزه، شماره 25،(بهار 1385 ) ، (صص19 – 41)
  25. در تکاپوی ارائه مفهومی نو از تربیت اسلامی با تأکید بر آیات و روایات، دوفصلنامه تربيت اسلامي ، پاييز و زمستان 1385،ف ش3، ( صص40-7)
  26. ظرفیتها و امکانات اساسی آموزش و پرورش و حوزه های علمیه برای همکاریهای مشترک و آینده نگر، فصلنامه پژوهشهای تربیتی، شماره 6 و 7، تابستان و پاییز 1386، صص75-61.
  27. شخصيت و مهم‏ترين عوامل غيروراثتي شكل‏ گيري آن(با تأكيد بر ديدگاه روان‏شناسان شخصيت)، معرفت ، شماره 119،آبان 1386.
  28. بررسی صفات خداوند به عنوان مربی، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر، 1388.
  29. اصول موثر در تحکیم زندگی حضرت علی و فاطمه (علیهما السلام)،راه تربیت،شماره 9،پاییز 1388 (صص 21 - 36)
  30. رابطه تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام، فصلنامه اسلام و پژوهش های  تربیتی ( ش 6، 1390، صفحه 37- 56 )
  31. تربیت از دیدگاه حضرت زهراء سلام الله علیها، دانشنامه فرهنگ فاطمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1389.
  32. نظام تربیتی امام خمینی ره، منظومه فکری امام و رهبری ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1391.
  33. معرفی و نقد کتاب سرائر ابن ادریس حلی، مرکز دائره المعارف فقه شیعه، 1390.
  34. تهیه و ساخت پرسشنامه ابعاد تربیت اسلامی (پذیرش مجله علمی -پژوهشی اسلام و روانشناسی).
     

زمینه های مطا لعاتی:
1- تعلیم و تربیت اسلامی 2- تفسیر تربیتی 3- روانشناسی تربیتی 4- برنامه درسی پنهان 5- تربیت اخلاقی 6- سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام 7- فقه تربیتی

 

پایان نامه های راهنمایی و مشاوره شده:

  1. سوءظن در نظام اخلاقی اسلام (راهنما)،جامعه المصطفی(ص) العالمیه، فروردین 1384.
  2. نقش تربیتی قصه های قرآن (راهنما) ،جامعه المصطفی(ص) العالمیه، آذر 1384.
  3. مراحل و روش های تهذیب نفس از منظر آیات و روایات (راهنما)،جامعه المصطفی(ص) العالمیه، بهمن 1384.
  4. تواضع و ابعاد اخلاقی- تربیتی آن از منظر اسلام (راهنما) ، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، خرداد 1385.
  5. نقش خانواده در تربیت اخلاقی فرزندان با تکیه بر دیدگاه اسلام (راهنما) ، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مرداد 1386.
  6. زینت و جمال در فرهنگ قرآن و روایات (راهنما) ، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، آذر 1386.
  7. نظام تشویق و تنبیه در قرآن و سنت (راهنما) ،جامعه المصطفی(ص) العالمیه، 388.
  8. بررسی تربیت جوان از منظر قرآن و سنت (راهنما)،جامعه المصطفی(ص) لعالیه ، 1389.
  9. مقایسه جایگاه زن در جاهلیت عرب و اسلام،(رهنما)، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ، 1389.
  10. اهل بیت در قرآن ،(راهنما)، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران،1389.
  11. منهج الفقه الامامی فی تأدیب الطفل (راهنما)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، اردیبهشت 1390.
  12. مبانی التربیه الاخلاقیه فی مرحله المراهقه (راهنما)،جامعه المصطفی (ص) العالمیه، خرداد 1391.
  13. تربیت سیاسی در قرآن کریم (راهنما) ، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مرداد1390.
  14. آثار تربیتی اعتقاد به حضرت مهدی (عج)  و انتظار (مشاور)، مرکز مدیریت خواهران قم، 1386.
  15. 15- موانع تربیت در قرآن و راهکارهای برخورد با آن (مشاور) ،جامعه المصطفی (ص) العالمیه ،بهمن 1387.
  16. روابط زن و شوهر در قرآن و سنت (مشاور)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، تیر 1387.
  17. فقر و آثار آن و چگونگی برطرف ساختن آن از دیدگاه آیات و روایات (مشاور) ،مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم، 1387.
  18. صبر از دیدگاه آیات و روایات، (مشاور) ، مرکز مدیریت خواهران، 1389.  
  19. پیامدهای دنیوی گناه از نظر قرآن و روایات (مشاور) جامعه المصطفی(ص) العالمیه، شهریور 1384.
  20. ویژگی های مربی در اسلام،(مشاور)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه ،شهریور 1384.
  21. وفاء به عهد در اسلام و آثار فردی و اجتماعی آن با تأکید بر متون اسلامی (مشاور)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مهر1384.
  22. ابعاد و آثار امانتداری از دیدگاه اسلام (مشاور)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، بهمن 1384.
  23. ارزشهای برتر اخلاقی از نظر اسلام( ملاک ها ، اولویت ها، و سلسله مراتب)  (مشاور)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، آبان 1385.
  24. جایگاه اعتقاد به توحید در نظام تعلیم و تربیت، (مشاور)، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1389.
  25. بررسی شیوه ها و موانع خانواده های طلاب جامعه المصطفی ص در علاقه مند کردن فرزندان به نماز، (راهنما)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه،1389.
  26. بررسی آسیب های اخلاقی فرزندان طلاب افغانستانی جامعه المصطفی (ص) (راهنما)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، 1390.
  27. تأثیر تغذیه بر تربیت اخلاقی و معنوی از دیدگاه اسلام، (راهنما)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، 1391.
  28. پیامدهای تربیتی تقوا در خانواده(راهنما)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه،1387.
  29. آثار تربیتی ابتلائات از دیدگاه قرآن و روایات، (مشاور)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه،1391.
  30. بررسی روشهای تربیت اخلاقی در قرآن،  (مشاور)، جامعه المصطفی العالمیه، 1391.
  31. جایگاه عهد و پیمان در روابط اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، 1391.
  32. مهارتهای ارتباطی همسران  با تأکید بر دیدگاه اسلام، (راهنما)، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، آماده دفاع.
  33. نحوه تعامل با همسر در سیره معصومین علیهم السلام، (راهنما)، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، در حال تدوین.
  34. تربیت عبادی از منظر قرآن ، (مشاور)، مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم، در حال تدوین.
  35. طراحی برنامه درسی آموزش بزرگسالان در کشور افغانستان، جامعه المصطفی العالمیه ص، (مشاور)، 1392.
  36.   36-  مرحله بندی تربیت از منظر احادیث و علوم تربیتی، (راهنما)، جامعه المصطفی العالمیه،1392.
  37. تربیت اجتماعی اهل بیت (ع) با تأکید بر معاشرت، (راهنما)، جامعه المصطفی العالمیه، 1392.
  38. مبانی انسان شناسی اسلامی و دلالتهای آن در  برنامه درسی با تأکید بر دوره متوسطه افغانستان، (راهنما)،  جامعه المصطفی العالمیه ص، 1392.
  39. آسیب شناسی روشهای تربیت از منظر قرآن کریم و روایات شریفه، (راهنما) ، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1391.
  40. تحلیل گذار از جامعه معاصر به وضعیت مطلوب با الهام از تجربه پیامبر اکرم ص، (مشاور)، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، در حال تدوین.
  41. نقاق، عوامل و پیامدها از دیدگاه قرآن، (راهنما)، مرکز مدیریت خواهران، در حال تدوین.
  42. بررسی برنامه تربیت دینی در نظام آموزشی افغانستان، (مشاور)، جامعه المصطفی العالمیه، در حال تدوین.
  43. شیوه های رفتار با گناهکاران از دیدگاه اسلام، (راهنما) ، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1392.
  44. شاخصهای هویت دینی رفتار اجتماعی، (راهنما)، جامعه المصطفی العالمیه ص، در حال تدوین.
  45. تربیه الطفل اخلاقیا فی ضوء الثقلین، (مشاور)، جامعه المصطفی العالمیه ص، در حال تدوین.
  46. قلمرو مسئولیت مشاور در قبال حل مشکل مراجع از منظر متون اسلامی، موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، در حال تدوین.
     

 

پایان نامه های داوری شده:

  1. بررسی موانع بازگشت طلاب افغانستان پس از تحصیل به کشور خود، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1389.
  2. سیره تربیتی حضرت زهرا س، جامعه المصطفی العالمیه ص ، 1384.
  3. آموزه های تربیتی نامه امام علی ع به امام حسن ع، جامعه المصطفی العالمیه ص ، 1388.
  4. زمینه های تعالی و انحطاط اخلاقی انسان، جامعه المصطفی العالمیه ص ، 1384.
  5. جایگاه عفت در اخلاق اسلای، جامعه المصطفی العالمیه ص ، 1385.
  6. نقش مدرسه در تربیت اخلاقی کودکان، جامعه المصطفی العالمیه ص ، 1384.
  7. روشهای تهذیب نفس از دیدگاه امام خمینی، جامعه المصطفی العالمیه ص ، 1383.
  8. مهرورزی اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات، جامعه المصطفی العالمیه ص ، 1385.
  9. تکبر از نگاه قرآن و سنت، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1384.
  10. اهداف کلی تعلیم و تربیت افغانستان در دوره های فعلی و نقد و بررسی آن با معیارهای اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1387.
  11. تربیت عقلانی از دیدگاه قرآن و حدیث، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1388.
  12. بررسی تطبیقی روشهای تربیت کودک در هفت سال نخست از منظر قرآن و حدیث  و علوم تربیتی ، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1388.
  13. نقش زنان در مشارکت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم و روایات، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، 1389.
  14. عوامل و موانع استحکام خانواده از منظر قرآن و روایات، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1390.
  15. نقش الگوهای قرآنی در تربیت انسان، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1389.
  16. تعلیم و تربیت از  دیدگاه غزالی، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1384.
  17. ارزیابی میزان پیشرفت و موفقیت طرح مربیان اخلاقی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی در سال 1388، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1389.
  18. روشهای تربیت کودکان 3 تا 7 سال از دیدگاه اسلام، جامعه المصطفی العالمیه، 1386.
  19. عوامل مؤثر در تربیت دینی،  جامعه المصطفی العالمیه ص، 1387.
  20. نقش مکتب خانه ها در آموزش دینی شیعیان افغانستان، جامعه المصطفی العالمیه ص، 1388.
  21. تهیه آزمون بررسی جلسات دروس اخلاق جامعه المصطفی العالمیه ص از دیدگاه طلاب، 1390.
  22. بررسی اصول تربیت اسلامی در دوره کودکی اول و دوم، جامعه المصطفی العالمیه ص ، 1388.

 

نظارت علمی بر طرحهای پژوهشی :

  1. نیاز سنجی تربیتی خانواده های طلاب جامعه المصطفی ص، 1388.
  2. شاخصهای تربیتی مدیران، اساتید، کارکنان و طلاب جامعه المصطفی العالمیه، 1390.
  3. بررسی فعالیتهای غیر درسی طلاب جامعه المصطفی العالمیه ص، 1391.
  4. نیاز سنجی مسائل پژوهشی اخلاقی در جامعه المصطفی العالمیه ص، 1391.
  5. متن درسی تربیت بدنی عمومی، 1390.
  6. کتاب شناسی توصیفی تحلیلی تعلیم و تربیت اسلامی، 138.
  7. آسیب شناسی نظام اداری حاکم بر روابط طلاب و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه،1390.

 

برگزاری گارگاههای آموزشی:

  1. کارگاه آموزشی «روش تدریس و ارزشیابی» برای اساتید طرح ولایت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره.
  2. کارگاه آموزشی «روش تدریس و ارزشیابی»برای اساتید حوزه علمیه خواهران کوثر تهران.
  3. کارگاه آموزشی «روش تدریس و ارزشیابی» برای اساتید مدارس علمیه خواهران استان اصفهان،
  4. کارگاه آموزشی «روش تدریس و ارزشیابی» برای اساتید حوزه های علمیه خواهران استان بوشهر
  5. کارگاه آموزشی «روش تدریس و ارزشیابی» برای اساتیدمدارس علمیه خواهران استان کهگلویه و بویر احمد.
  6. کارگاه آموزشی روش تدریس و ارزشیابی برای اساتید روش تدریس مدارس علمیه خواهران استان خوزستان.
  7. کارگاه آموزشی روش تدریس و ارزشیابی برای اساتید مدارس علمیه خواهران استان مرکزی.
  8. گارگاه  آموزشی «روش تحقیق و پایان نامه نویسی» برای اساتید راهنمای مدارس علمیه  قم و شهرهای کاشان و آران و بیدگل.
  9.   گارگاه  آموزشی «روش تحقیق و پایان نامه نویسی» برای اساتید راهنما در  استان تهران.
  10. گارگاه  آموزشی مشترک«روش تحقیق و پایان نامه نویسی» برای اساتید راهنمای  استان تهران و سمنان.
  11. گارگاه  آموزشی «روش تحقیق و پایان نامه نویسی» برای اساتید راهنما در  استان اصفهان.
  12. گارگاه  آموزشی «روش تحقیق و پایان نامه نویسی» برای اساتید راهنما در  استان فارس.
  13. گارگاه  آموزشی «روش تحقیق و پایان نامه نویسی» برای اساتید راهنما در  استان همدان.
  14. گارگاه  آموزشی «روش تحقیق» برای اساتید روش تحقیق مدارس علمیه خواهران استان خوزستان.
  15. کارگاه شیوه راهنمایی پایان نامه برای اساتید راهنمای مدارس علمیه خواهران استان خوزستان.
  16. کارگاه آموزشی «روش تحقیق و مقاله نویسی» برای طلاب حوزه علمیه مسجد سلیمان.
  17. کارگاه آموزشی «روش تحقیق و مقاله نویسی» برای طلاب مدرسه عالی بنت الهدی.
  18. کارگاه آموزشی «روش تحقیق و پایان نامه نویسی» برای معاونین پژوهشی مدارس علمیه خواهران استان خوزستان.
  19. کارگاه آموزشی «روش تحقیق و پایان نامه نویسی» برای اساتید مرکز تربیت مدرس وابسته به مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم.
  20. کارگاه «شیوه داوری پایان نامه» برای اساتید حوزه و دانشگاه (منتخب اساتید داور(حوزوی و دانشگاهی) مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران سراسر کشور در مشهد).
  21. برگزاری کارگاه «برنامه ریزی بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در استان یزد
  22. برگزاری کارگاه «شاخصهای عرصه فکر در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» ویژه کارشناسان معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری.
  23. برگزاری کارگاه «برنامه ریزی و مدیریت آموزشی» برای مدیران و معاونان مدارس علمیه  در کشور افغانستان. (1391)
  24. برگزاری کارگاه «تربیت در نظام آموزشی» برای مدیران و معاونان مدارس علمیه در  کشور افغانستان.(1392)
  25. برگزاری کارگاه « روش پایان نامه نویسی» برای دانشجویان دانشگاه اهل بیت تهران (1392).
  26. برگزاری کارگاه «نقش تربیتی استاد و متن» برای مدیران گروهها و دبیران تربیتی گروههای علمی تربیتی نمایندگی جامعه المصطفی ص در مشهد مقدس،(1392).

 


الف) آموزشی

  1. مسئول کمسیون تدوین برنامه درسی رشته علوم تربیتی با نگاه اسلامی مرکز جهانی علوم اسلامی
  2. مدیر گروه علوم تربیتی مؤسسه علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه
  3. مدیر گروه ارزیابی منابع و مواد آموزشی مرکز جهانی علوم اسلامی
  4. دبیر شورای آموزش مرکز جهانی علوم اسلامی
  5. مدیر امور اساتید مرکز جهانی علوم اسلامی
  6. مدیر کل آموزش عمومی مرکز جهانی علوم اسلامی
  7.   قائم مقام معاونت آموزش مرکز جهانی علوم اسلامی
  8.   مدیر دانشکده تربیت مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت
  9. مدیر گارگروه اخلاق و تربیت اسلامی مرکز هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی.

ب) پژوهشی

  1. مدیر گروه تربیت اخلاقی مرکز مطالعات تربیت اسلامی وابسته به معاونت پرورشی        وزارت آموزش وپرورش
  2. مدیر گروه مطالعات تربیتی  پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص)
  3. مدیر پژوهشکده اخلاق و تعلیم و تربیت پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص).
  4. دبیر گارگروه علمی - تربیتی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت.
  5. دبیر برگزاری نمایشگاه معرفی مراکز، پژوهشگران و آثار حوزه تعلیم و تربیت اسلامی
  6. رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص).

عضویت در مجامع علمی و شوراها:

  1. عضو هیأت مؤسس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت
  2. عضو هیأت مدیره و رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی.
  3. عضو شورای آموزش جامعه المصطفی(ص) العالمیه.
  4. عضو شورای فرهنگی- تربیتی جامعه المصطفی(ص) العالمیه.
  5. عضو شورای علمی پژوهشگاه بین الملی المصطفی(ص).
  6. عضو شورای علمی سنجش و پذیرش جامعه المصطفی العالمیه ص.
  7. عضو شورای علمی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری.
  8. عضو کمیته علوم انسانی و اجتماعی گروه علوم حوزه ای- دانشگاهی شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  9. عضو کانون طلوع مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
  10. عضو انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
  11. عضو شورای علمی دانشنامه قرآن و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  12. عضو شورای علمی دانشنامه سیره نبوی  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  13. عضو گروه علمی روشها در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران.
  14. عضو گروه علمی فقه تربیتی مجتمع عالی فقه  جامعه المصطفی (ص) العالمیه.
  15. عضو کمیته علمی جشنواره بین المللی شیخ طوسی
  16. عضو کمیسیون اخلاق و تهذیب ستاد پی گیری دیدگاه های مقام معظم رهبری در باره تحول در حوزه
  17. عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی تخصصی راه تربیت
  18. رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی

 

عضویت در کمیته علمی همایشهای ملی و بین المللی:

  1. عضو کمیته علمی جشنواره بین المللی شیخ طوسی
  2. عضو کمیته علمی همایش ملی تربیت در سیره و کلام امام علی ع
  3. عضو کمیته علمی همایش ملی خانواده و مسائل جنسیت
  4. عضو کمیته علمی همایش ملی تربیت دینی در دوره معاصر
  5. عضو کمیته علمی همایش بین المللی تمدن نوین اسلامی
  6. داوری آثار علمی (کتب و مقالات):
  7. داوری آثار جشنواره بین الملی شیخ طوسی
  8. داوری آثار همایش کتاب سال حوزه
  9. داوری طرحهای صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
  10. داوری مقالات فصلنامه اسلام و پژوهش های تربیتی
  11. داوری مقالات فصلنامه روان شناسی و دین
  12. داوری مقالات دو فصلنامه تربیت اسلامی
  13. داوری مقالات فصلنامه راه تربیت
  14. داوری مقالات همایش ملی تربیت در سیره و کلام امام علی ع
  15. داوری مقالات همایش ملی خانواده و مسائل جنسیت.
  16. داوری مقالات همایش ملی تربیت دینی در دوره معاصر

سخنرانی در نشستهای علمی:

  1. الگوی تربیتی امام خمینی ره
  2. الگوی خانواده برتر
  3. مبانی و روش تفسیر تربیتی قرآن کریم
  4. رابطه دین و تربیت
  5. اوقات فراغت: موانع و راهکارها
  6. روش شناسی تفسیر قرآن با رویکرد علوم انسانی
  7. جایگاه و نقش استاد در تربیت اخلاقی
  8. راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه 
  9. برنامه درسی پنهان در نظام آموزشی حوزه
  10. مقالات برگزیده در همایشها:
  11. مقاله ارائه شده به نهمین اجلاس سراسری نماز(تهران)
  12. مقاله ارائه شده به دهمین اجلاس سراسری نماز (همدان)
  13. مقاله ارائه شده به همایش ملی تربیت در سیره و کلام امام علی علیه السلام
  14. مقاله ارائه شده به همایش ملی تربیت دینی در دنیای معاصر
  15. مقاله ارائه شده به دومین اجلاس سالانه همکاری های وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه.
  16. کسب رتبه رساله دکتری در همایش کتاب سال حوزه  در سال 1391

شرکت در دوره های آموزشی و مهارت افزایی:

  1. دوره تربیت مربی کودکان و نوجوانان دفتر تبلیغات اسلامی
  2. دوره  شیوه تبلیغ و کلاسداری استاد فرائتی
  3. دوره شیوه طراحی و تدوین کتب درسی
  4. دوره شیوه برگزاری کارگاههای آموزشی
  5. دوره روش تحقیق کیفی در دانشگاه تهران
  6. دوره آموزش کامپیوتر (تایپ، ورد و ...)

 

   مهارت و توانمندی‌ها:

  1. برگزاری کارگاههای روش تحقیق و پایان نامه نویسی.
  2. برگزاری کارگاههای روش تدریس و ارزشیابی.
  3. برگزاری کارگاههای روش راهنمایی و داوری پایان نامه
  4. برگزاری کارگاههای برنامه ریزی و مدیریت مراکز آموزشی- تربیتی دینی .
  5. انجام پروژه های کاربردی و میدانیبا تأکید بر حوزه مسائل دینی و تربیتی.
  6. نظارت علمی و مشاوره پروژه های تحقیقاتی (کتابخانه ای و میدانی)  در حوزه تعلیم و تربیت.
  7. ارائه مشاوره های تربیتی و روانشناختی در مراکز مشاوره

فهرست پژوهشگران و اعضای هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی

 

 

کلیه حقوق این سایت برای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) محفوظ است. - Copyright © 2009-2012 - All rights reserved
مرورگر پیشنهادی : Mozilla Firefox بازدید امروز : 435 ، بازدیدکل : 6460978